Húsvéti fonott kalács - édes

Nem kertelek, szerintem a kelt kalács elkészítése egyáltalán nem könnyű feladat. Legalábbis addig, amíg az ember nem gyakorolta elégszer. Igyekszek úgy leírni a folyamatot, rámutatni a hibázási lehetőségekre, hogy azoknak is sikerélményük lehessen, akik még nem annyira tapasztaltak a kelt tészták világában.



Hozzávalók (1 db 700 g-os kalácshoz):
300 g finomliszt
2 dkg libazsír (vagy bármilyen másfajta zsír)
2 ek. porcukor
fél cs. instant élesztő
2 dl tej
1 tojás sárgája
1 csipet só







A tejet a cukorral felmelegítem (ne legyen forró!), majd elkeverem benne az élesztőt.




Körülbelül 10 percig konyharuha alatt pihentetem, mire az élesztő felfut.







A lisztet, a csipet sót, a zsírt és a tojást






picit eldolgozom. Egyrészt azért, hogy semelyik összetevő ne legyen nagyon hideg, másrészt azért, hogy az élesztő semmiképp sem találkozzon közvetlenül a sóval, mert mindkét esetben meghiúsul a kelési folyamat.


A tejes keveréket a többi hozzávalóhoz adom, majd körülbelül 10 perc alatt megdagasztom a tésztát. Kiválóan dolgoztunk, ha a kezünkről és az edény oldaláról, aljáról is eltűnik a "ragacs".

A dagasztáshoz segítséget kaphattok ezen a linken, 03:25-től: Szoky rumos diós kalácsa . Nézzetek szét Szoky csatornáján, nagyon sokat lehet tőle tanulni :).

Tetejét kevés liszttel megszórom,






és konyharuhával letakarva 1 órán át meleg helyen kelesztem.





Az idő letelte után lisztezett felületre borítom a tésztát, és nagyjából téglalap alakúra formálom a kezemmel,






hogy hat, közel azonos méretű darabra tudjam vágni.





Ezekből a darabokból egyenlő hosszúságú, nem túl vékony hengereket sodrok. A szálak felszíne legyen lisztes, hogy fonásnál ne ragadjanak össze!







Előbb hármat-hármat, majd a két hármast fent összecsípem. Ezt a műveletet enyhén vizes kézzel végzem, itt a víz mintegy ragasztóként viselkedik.




Összefonom.

A fonás folyamata nem nehéz, de ahhoz túl bonyolult, hogy leírjam itt Nektek, ezért belinkelem azt a videót, ami alapján én tanultam: Hatos fonás .






Egy tepsit sütőpapírral kibélelek,






a kalácsot ráfektetem,






langyos tejjel megkenem.





180 fokra előmelegített sütőben, 30 perc alatt megsütöm. Ha nagyon pirulna, alufóliával lefedem.






Önmagában, lekvárral, vagy Nutellával, egyszerűen mindenhogy fenséges.